آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است که با تجمع پروتیین‌های تائو و پلاک‌های آمیلوئیدی در مغز ایجاد می‌شود. آلزایمر به مرور سلول‌های مغزی را می‌کشد و سرانجام جان فرد مبتلا را خواهد گرفت. اما چه عواملی باعث آلزایمر می‌شوند؟ واقعیت این است که ما هنوز در مورد عوامل ابتلا به آلزایمر اطلاعات قطعی نداریم. برای 1٪ از همه افراد، سه ژن خاص وجود دارد كه به طور قطعی مشخص می‌كنند آیا مبتلا به آلزایمر خواهید بود یا خیر، و هر سه مربوط به تولید آمیلوئید بتا است که در این موارد احتمالاً آلزایمر را موجب می‌شود. در 99٪ افراد، آمیلوئید و تائو با آلزایمر ارتباط دارند، اما بسیاری از موارد مانند التهاب در مغز، عوامل خطرزای عروقی و سبک زندگی ممکن است در ابتلای فرد نقش داشته باشد.
فراموش کردن اینکه کلیدهایتان را کجا گذاشته‌اید لزوما نمی‌تواند علامت آلزایمر باشد، اما فراموش کردن اینکه کاربرد کلید ماشین چیست، بسیار نگران‌کننده‌تر است.
علایم آلزایمر
فراموش کردن اینکه ماشین خود را کجا پارک کرده‌اید ممکن است ناراحت کننده باشد و اگر این اتفاق بارها و بارها رخ دهد ممکن است نگران کننده باشد. اما چیزی که باید دانست این است که لغزش حافظه مربوط به سن با الزایمر متفاوت است. مثلا فراموش کردن اینکه کلیدهایتان را کجا گذاشته‌اید لزوما نمی‌تواند علامت آلزایمر باشد، اما فراموش کردن اینکه کاربرد کلید ماشین چیست، بسیار نگران‌کننده‌تر است.
علائم اولیه بیماری آلزایمر شامل از دست دادن پیوسته حافظه، سردرگمی در مورد مکان‌ها ، طولانی‌تر شدن کارها برای انجام کارهای عادی روزانه، مشکل در پرداخت پول و پرداخت قبض، از بین رفتن خودانگیختگی و تغییر خلقی و شخصیتی است. اگر افت حافظه یا تفکر دارید که بر توانایی شما در انجام هر یک از کارهای روزمره شما تأثیر می گذارد، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.
 
سبک زندگی سالم، کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر
عادت‌های سالم می‌توانند به دفع آلزایمر کمک کند. برای جلوگیری از آلزایمر اقدامات زیر را به صورت مستمر می‌توانید انجام دهید:
ورزش کردن: شواهد قانع‌کننده‌ای موجود است که نشان می‌دهد تمرینات ورزشی بدنی به جلوگیری از پیشرفت آلزایمر یا کاهش سرعت پیشرفت در افرادی که دارای علائم آن هستند، توصیه می‌شود. انجام 30 دقیقه تمرین هوازی با شدت متوسط، در سه تا چهار روز از هفته به صورت مستمر یکی از برنامه‌های خوب برای تمرین است.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای: در تحقیقات نشان داده شده است که برای خنثی کردن آلزایمر یا کند کردن پیشرفت آن، رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند مفید باشد. یک مطالعه جدید حاکی از آن است که حتی پیروی جزئی از چنین رژیم هایی بهتر از هیچ چیز است. این توصیه مربوط به افرادی است که تبعیت از یک رژیم جدید را کار دشواری می‌دانند. این رژیم غذایی شامل سبزیجات و میوه های تازه، غلات کامل، روغن زیتون، آجیل و خشکبار، حبوبات، ماهی، مقادیر متوسط مرغ، تخم مرغ و لبنیات، مقادیر و مقدار کمی گوشت قرمز می‌باشد.
خواب مناسب: شواهد فزاینده نشان می‌دهد که خواب بهتر می‌تواند به جلوگیری از آلزایمر کمک کند و ترشح بیشتر آمیلوئید در مغز را موجب می‌شود. هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه روز مقداری کافی است.
 
شواهدی وجود دارد (نه به قطعیت موارد پیشین) که انجام اقدامات زیر نیز می‌تواند به جلوگیری از آلزایمر کمک می‌کند:
یاد گرفتن چیزهای جدید: فعالیت‌های شناختی ممکن است در جلوگیری از آلزایمر مفید باشد، اگرچه شواهد متناقضی به سود آن‌ها وجود دارد. همچنین گفته می‌شود که این فعالیت‌های شناختی باید مربوط به یک چیز جدید باشد و اشتغال ذهنی به امور ثابت چندان موثر نیست. در واقع هر فعالیت جدید شناختی، پیوند جدیدی بین قسمت‌های مختلف مغز ایجاد می‌کند که افزایش این پیوندها آلزایمر را به تعویق می‌اندازد.
اتصال اجتماعی برقرار کنید: تماس بیشتر اجتماعی و روابط گسترده‌تر به جلوگیری از آلزایمر کمک می‌کند، اما تاکنون فقط از برخی مطالعات مشاهداتی اطلاعاتی در دست است.

برچسب ها

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

گزارش

نظرات کاربران

نظر دهید