چگونگی آموزش کودکان با نیاز های ویژه(قسمت 1)

افراد با نیاز های وِیژه کسانی هستند که قبل تر به آن ها معلول یا استثنایی می گفتند.اما به خاطر جامع نبودن این نام ها امروزه به این افراد،افراد با نیازویژه گفته می شود.این افراد نیاز به آموزش هایی متناسب با نیازهای متفاوتشان از بقیه دارند.

دانش آموزان با نیازهای ویژه

این دانش آموزان شامل دانش آموزانی باناتوانی،دانش آموزان تیزهوش و با استعداد و دانش آموزان در معرض خطر است.برطبق مطالعه ی وزارت آموزش وپرورش آمریکا،حدود 11 درصد دانش آموزان مدرسه ای در گروه دانش اموزان با ناتوانی قرار می گیرند.

افراد با نیازهای ویژه نمی توانند از آموزش عادی بهره ی کافی ببرند.

یکی از گروه های بزرگ دانش آموزان با نیازهای ویژه را دانش آموزان با ناتوانی تشکیل می دهد.این گروه در یک یا چند حیطه شرایطی دارند که ضرورت دریافت آموزش ویژه و خدمات مرتبط با آن را ایجاب می کند.این ناتوانی ها به چند دسته تقسیم می شود:

ناتوانی ها

ناتوانی یادگیری: بیش از 50 درصد دانش آموزانی که خدمات ویژه دریافت می کنند در این طبقه قرار می گیرند.طبقه ی ناتوانی یادگیری به لحاظ تعریف و برنامه ریزی درسی با مشکلات و چالش های متعددی روبه رو می باشد و از سوی دیگر تعداد افراد با ناتوانی یادگیری در مقایسه با سایر دسته ها روبه فزونی می باشد.

آسیب های زبان و گفتار:آسیب های زبان و گفتار در برخی کودکان به گونه ای است که ضرورت ارائه ی آموزش ویژه و خدمات مربوط به آن را ایجاب می کند.بسیاری از این کودکان به گفتاردرمانی نیاز دارند،بنابراین لازم است که معلم کلاس عادی با متخصصان گفتار و زبان ارتباط نزدیک داشته باشد و در جریان فرایند درمان قرار گیرد.

عقب ماندگی ذهنی:عقب ماندگی ذهنی از جمله ناتوانی هایی است که دراغلب مدارس سریع شناخته می شود.به این گروه به لحاظ تاریخی نیز بیش از سایر گروه ها توجه شده است.

اختلال هیجانی- رفتاری:دانش آموزان با مشکلات هیجانی-رفتاری،رفتارها یا هیجاناتی دارند که در محیط ،برای خود آن ها یا دیگران مشکل ساز است.

آسیب های شنوایی:دانش آموزان با آسیب شنوایی گروهی اند که به واسطه ی آسیب شنوایی در دریافت آموزش مشکل دارند.

آسیب های بینایی:دانش آموزان با آسیب بینایی شامل گروهی است که به واسطه ی آسیب بینایی در دریافت اموزش حتی پس از اصلاح بینایی مشکل دارند.

آسیب های ارتوپدیک:گروهی از دانش آموزان به دلیل مشکلات جسمانی مانند فلج مغزی،نابستگی تیره ی پشت و تحلیل عضلانی نمی توانند از آموزش عادی بهره ببرند.

سایر آسیب های مرتبط با سلامت:دانش آموزانی که از بیماری هایی نظیر آسم،صرع،مرض قند و هموفیلی رنج می برند،در این دسته قرار می گیرند.آن ها به دلیل نیاز به مراقبت های ویژه نمی توانند مانند دانش آموزان عادی از کلاس عادی بهره ببرند و به خدمات ویژه نیاز دارند.

اتیسم:اتیسم یکی از ناتوانی هایی است که تاثیر زیادی بر مهارت های اجتماعی و ارتباطی می گذارد.

آسیب مغزی ناشی از ضربه

افراد ناشنوا-نابینا

دانش آموزان تیزهوش و با استعداد

بعضی از دانش آموزان به واسطه داشتن هوش،استعداد و توانایی یادگیری بالای متوسط با همسالان خود تفاوت دارند؛این دانش آموزان در گروه دانش آموزان تیزهوش و با استعداد طبقه بندی می شوند.این گروه برای تحقق استعدادها و توانایی های بالقوه ی خود به آموزش و خدمات ویژه نیاز دارند.

دانش آموزان در معرض خطر

گروه دیگری از کودکان که توجه ویژه نیاز دارند،کودکان در معرض خطر هستند.در معرض خطر به کودکانی اطلاق می شود که ناتوانی ندارند ولی شانس ایجاد یا رشد ناتوانی در آنان زیاد است.این اصطلاح بیشتر برای نوزادان و کودکان پیش دبستانی به کار می رود که به دلیل شرایط محیطی مشکلات دوران بارداری مادر،وضعیت تولد،خطر ایجاد مشکلات تحولی آنان را تهدید می کند.این گروه هرچه زودتر شناسایی شوند و خدمات ویژه دریافت کنند در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.این گروه ویژگی هایی دارند که می تواند به آسانی به ناتوانی های یادگیری یا اختلالات رفتاری بینجامد.دانش آموزان با ویژگی های زیر در معرض خطر محسوب می شوند:

اخراج از مدرسه

مصرف الکل و مواد مخدر

دانش آموزان اقلیت های فرهنگی

دانش آموزان خانواده های کم درآمد

افرادی که در نوجوانی باردار می شوند

دانش آموزانی که زبان مادری آن ها با زبان رایج در جامعه تفاوت دارد

دانش آموزانی که به لحاظ قانونی مشکل دارند

از آن جایی که این گروه شرایط دریافت خدمات ویژه را ندارند،معلمان عادی، مسئولیت و مشکلات بیشتری را با آنان دارند.معلمان باید به مشکلات و نیازهای این گروه توجه کافی داشته باشند و برنامه های خود را با توجه به نیازهای آن ها انطباق دهند.

ادامه دارد...

 

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

گزارش

نظرات کاربران

نظر دهید