فهرست مطالب
در این روزهای قرنطینه یک گروه از افرادی که با چالش و مشکل مواجه شده اند،بچه های کنکوری می باشند.خیلی از آن ها ممکن است به خاطر شرایط در خانه ماندن دچار استرس و اضطراب گشته و ناامید از درس خواندن شوند.حتی ممکن است برخی دچار اضطراب فراگیر شوند.در این مقاله به بررسی اضطراب در این شرایط و راهکارهایی برای کاهش آن می پردازیم.
اضطراب فراگیر یا GAD
این اختلال نوعی اختلال اضطرابی است که درواقع به نگرانی بیش از اندازه و نامعقول در مورد اتفاقات و وقایع معمول زندگی تعریف می شود.این نگرانی و اضطراب دائمی تا حدی است که به فعالیت های عادی فرد می تواند آسیب بزند.
نشانه ها
. نگرانی و اضطراب دائمی راجع به مسائل عادی زندگی
. نشخوار فکری
. داشتن دیدگاه غیرواقعی از مشکلات
. تحریک پذیری
. تنش عضلانی
. ناآرامی و بی قراری
. دشواری در تمرکز در کارها
. خستگی
. مشکل در خوابیدن
. بی صبری و بی قراری و احساس دلواپسی
. فرد از اینکه تا این حد است نگران می شود.
. نمی توانند ابهام را تحمل کنند.
. ترس های بی اساس و غیرمنطقی
. سوءهاضمه ی مزمن
.عدم اعتماد به نفس و تردید
اختلال اضطرابی و کمال گرایی
برخی پژوهشگران کمال گرایی را با اختلال اضطرابی در ارتباط می دانند.افرادی که از خود توقعات بیش از اندازه دارند و از اشتباهات حتی کوچک خود دچاراضطراب می شوند،ممکن است به اختلالات اضطرابی مبتلا باشند.
فاجعه سازی و اضطراب فراگیر
یکی از مشکلاتی که معمولا افراد دارای اضطراب فراگیر با آن مواجه می شوند فاجعه سازی است.فاجعه سازی یا تفکر فاجعه ساز درواقع تفکری است که مسائل و مشکلات را واقع بینانه نمی بیند و از مسائل و مشکلات روزمره فاجعه می سازد.مثلا فردی که کنکور دارد،با خراب کردن یکی از آزمون های آزمایشی نتیجه می گیرد که حتما کنکورش را نیز خراب می کند و فاجعه ای در ذهن خود از خراب کردن یک امتحان ساده می سازد.
علل اضطراب فراگیر
توارث
در حدود 30 درصد از موارد علت اختلال اضطراب فراگیر توارث می باشد.همچنین افرادی که در خانواده شان کسی مبتلا به این اختلال می باشد،احتمال بیشتری برای ابتلا به این اختلال دارند.
وجود برخی صفات
وجود برخی صفات باعث به وجود آمدن این اختلال می شوند.این صفات شامل عصبیت کلی،افسردگی،کم تحمل بودن در برابر نومیدی و احساس بازداشته شدن می شود.
عملکرد غیر طبیعی برخی سلول های مغزی
عوامل محیطی
تروما و حوادث استرس زا همچون سواستفاده ی جنسی،مرگ یک عزیز، طلاق و یا تغییر شغل و یا مدرسه ممکن است احتمال ایجاد این اختلال را بالا ببرد.
تاثیرات اختلال اضطراب فراگیر
در اضطراب فراگیر به علت این که فرد نگرانی مزمن راجع به مسائل مختلف دارد در زمینه های مختلف زندگی دچار مشکل می شود.از جمله تاثیراتی که می گذارد در زمینه های شغلی، تحصیلی و عاطفی می باشد.هم چنین در موارد شدیدتر این اختلال به علت این که در مدیریت بحران و تصمیم گیری ضعیف تر از سایر افراد عمل می کنند ممکن است باعث اخراج شدن از کارشان نیز شود.
درمان اختلال اضطراب فراگیر
دارودرمانی
سه دسته از داروهایی که در درمان اختلال اضطراب فراگیر درای اثر ثابت شده ای هستند شامل بنزودیازپین ها،آزاپیرون ها و ضد افسردگی ها هستند.
روان درمانی
موثرترین روان درمانی برای این اختلال،درمان شناختی- رفتاری است.دردرمان شناختی- رفتاری افراد یاد می گیرند که الگوهای فکری و رفتاری که باعث بروز احساس اضطراب می شوند را تشخیص داده و آن ها را تغییر دهند.این نوع درمان کمک می کند تا افکار بهم ریخته را به وسیله ی نگرانی های واقعی محدود کنیم.دردیدگاه شناختی تاکید درمانگر بر تغییر رفتار و باورهای غیرمنطقی است.اختلال اضطراب فراگیر نیز از تحریف های شناختی ناشی می شود.این دیگاه بر این این فرض استوار است که بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر نسبت به خطرات درک شده،اشتباها و بدون دقت پاسخ می دهند.
تکنیک های خودحمایتی
علاوه بر این دو روش،تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق و ریلکسیشن ممکن است به کنترل تنش عضلانی که اغلب به دلیل اختلال اضطراب فراگیر ایجاد می شود کمک کند.
چگونه از ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر جلوگیری کنیم؟
راه های تضمینی وجود ندارند که با انجام آن ها حتما به اختلال اضطراب فراگیر دچار نشویم ولی می توان تا حدی خودمان در کنترل این اضطراب نقش داشته باشیم:
1.کاهش دادن یا قطع مصرف محصولات حاوی کافئین مثل قهوه و چای
2. ورزش روزانه
3. تنظیم رژیم غذایی سالم
4. تکنیک های مدیریت استرس و اضطراب مثل یوگا،مدیتیشن و تکنیک های تنفسی
در نتیجه بچه های کنکوری در این دوران قرنطینه و خانه نشینی بدانند…
در دوران بیماری کرونا و خانه نشینی بچه های کنکوری از اضطراب فروان و عدم تمرکزی که دارند شکایت می کنند گاهی این اضطراب تا حدی است که می تواند تبدیل به اختلال بالا گردد ولی باید به خودشان حق بدهند که اضطراب بگیرند.همه اضطراب می گیرند.اضطراب هم مثل دیگر احساسات می باشد و افراد باید قبول کنند که هم احساسات مثبت داریم و هم منفی و فقط نمی توان احساسات مثبت را گلچین کرد.هم چنین سال کنکور به اندازه ی کافی اضطراب دارد ولی باید در نظر گرفت که از این محدودیت می توان فرصت ساخت.در واقع این فرصتی که برای در خانه ماندن فراهم شده فرصت خوبی برای مطالعه ی بیشتربرای آن ها فراهم می کند.
هم چنین در مورد شکایتی که در مورد تمرکز نداشتن می کنند؛ طبیعی است که تمرکز افراد از دست برود و یکی از علت هایش این است که وقتی افراد می فهمند تمرکز خود را از دست داده اند به جای این که تمرکز خود را بازیابند به سرزنش خود می پردازند.ولی بجای خودسرزنش گری و افزایش اضطراب بیشتر می توانند با انجام تمرین های تنفسی باز تمرکز خود را بازیابند و مانع از افزایش اضطرابشان و یا مضطرب گردیدن شوند.