یکی از تغییرات و شاید معضلات دوران نوجوانی،بهم ریختگی هورمونی و نوسانات خلقی می باشد.نوسانات خلقی یا همان بالا و پایین شدن خلق فقط محدود به دوران نوجوانی نمی شود و همه ی ما در هرسنی این نوسانات را تجربه می کنیم اما در دوران نوجوانی،نوسانات خلقی با شدت بیشتری تجربه می شوند و همین باعث چالش های بسیاری بین نوجوانان و والدین آن ها می شود.والدین برای مدیریت این چالش ها باید به این نوسانات آگاه باشند و بتوانند برخورد مناسبی با فرزندشان در این شرایط داشته باشند.در این مقاله به بررسی واکنش مناسب والدین در مواجهه با نوسانات خلقی وبهم ریختگی های هورمونی نوجوانان می پردازیم.

دردوران بلوغ یک سری تغییرات احساسی ناشی از تغییرات هورمونی اتفاق می افتد که برای نوجوانان اتفاق جدیدی به حساب می آید.نوجوانان با این نوسانات خلقی برخوردهای متفاوتی دارند وبرخی بهتر از بقیه می توانند آن را مدیریت کنند.به عنوان والدین چالشی که با آن روبه رو هستید این است که بدانید چگونه به نوجوان خود کمک کنید احساساتش را کنترل کند و به آن ها بیاموزید که به روش سالمی با احساساتشان روبه رو شوند.

در همه سنین افراد تغییرات خلقی را تجربه می کنند

همه نوسانات خلقی را تجربه می کنند.

خوشبختانه همه ی بزرگسالان بالا و پایین شدن های خلقی را تجربه می کنند و همیشه خلقمان به خلقی دیگر تبدیل شده است و این مسئله فقط مربوط به دوران نوجوانی و نوجوانان نمی شود.حتی بزرگسالان برای جلوگیری از شعله ور شدن ناگهانی عواطف ناشی ازتغییرات هورمونی تلاش می کنند.به همین دلیل مثلا برای PMS دارو وجود دارد.زنان در طول زندگی با تغییرات خلقی بسیاری روبه رو هستند و در دختران نوجوان به خصوص با شروع اولین پریود،این نوسانات خلقی آغاز می گردد.البته این به این معنا نیست که پسران با تغییرات خلقی روبه رو نمی شوند.بدن آن ها نیز در دوران نوجوانی در حال تغییر است و هورمون ها برخلق و خوی آن ها نیز تاثیر می گذارد.یک هورمون وجود دارد که باعث آرام شدن بزرگسالان می شود اما در نوجوانان باعث ایجاد استرس می شود و در این زمینه بین دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد.

نوسانات خلقی یک بخش طبیعی از رشد و نمو هستند.در این جا به ذکر چند نکته می پردازیم که می توانید به نوجوان خود کمک کنید که بتواند عملکرد بهتری داشته باشد.

1.آن چه اتفاق می افتد را بشناسید.

بهتر است به جای این که از رفتار و تغییر خلقی نوجوانتان شاکی شوید وغر بزنید که چرا در این وضعیت هستند و کدام وضعیت درست است،بدانید که فقط دختر یا پسر شما این رفتار نادرست یا بهم ریختگی وضعیت را ندارد بلکه این درمیان نوجوانان طبیعی است.مقابله با احساسات بد یا غم انگیز زمانی که آن ها نمی دانند چه چیزی این وسط اشتباه است اصلا کار راحتی نیست.این نوع احساسات برای آن ها جدید است و آن ها نیاموخته اند که چگونه این احساسات را بشناسند یا با آن کنار بیایند.

2.درباره ی آن چه اتفاق می افتد صحبت کنید.

نوجوان خود را تشویق کنید تا این احساسات جدید را تشخیص دهد.به او کمک کنید تا علائم روحیه ی بد خود را بشناسد.بنابراین اومتوجه می شود که چه اتفاقی می افتد.به او یادآوری کنید که اگر او نمی داند که چرا غمگین یا عصبانی است،اشکالی ندارد و احساس او خواهد گذشت.به او بگویید که او تنها نیست و این برای اکثر مردم اتفاق می افتد.

3.به نوجوان خود مهارت های مقابله کردن بیاموزید.

هرکسی نیاز دارد تا یادبگیرد که چگونه با احساساتش کنار بیاید.با گذشت سال ها ما می آموزیم که چه چیزی باعث عصبانی یا غمگین شدن ما شده و راه هایی برای کنترل آن کشف می کنیم تا بتوانیم عملکرد مناسبی داشته باشیم.نوجوانان هنوز نمی دانند که چگونه این کاررا انجام دهند،این چیزی است که آن ها باید یادبگیرند.

وقتی اوضاع آرام است،چند سناریو را بازی کنید.به آن ها نشان دهید که چگونه از ده به عقب تا زمانی که آرام تر می شوند بشمرند.هم چنین تاثیرات مثبتی که پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی می تواند برآرام کردن آن ها داشته باشد را به آن ها گوشزد کنید.وقتی حال بدی دارید از این رفتارها الگوبرداری کنید.این کار نه تنها برای سلامت خودتان مفید است بلکه برای نوجوانتان هم تبدیل به یک مثال و الگوی رفتاری می گردد.

4.از یک سبک زندگی سالم در خانه پیروی کنید.

ابتدایی ترین عناصر یک زندگی سالم می تواند به بهبود خلق و خوی همه بسیار کمک کند.شما می توانید با حمایت و پیروی از عادات سالم در خانه خود،یک خانواده ی شادتر داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که همه به اندازه ی کافی استراحت می کنند.

عادات غذایی سالم را تشویق کنید.

یک الگوی مناسب باشید و رفتار مناسبی داشته باشید.

یک سرگرمی سالم پیدا کنید.

نوجوان خود را تشویق کنید تا از طریق خلاقیت یا فعالیتی که به آن علاقمند است،اقدامات پیشگیرانه انجام دهد.حواس پرت کن ها برای از بین بردن غم و اندوه ذهن نوجوانتان مفید هستند.سرگرمی،روشی مناسب برای حفظ روحیه ی نوجوان شما است.این امر به او مهارت های مقابله ای و انعطاف پذیری بیشتری می آموزد و انرژی منفی را به چیزی مثبت تبدیل می کند.هرچیزی می تواند به عنوان یک سرگرمی باشد و ممکن است این چیزی باشد که آن ها برای یک عمر از آن لذت می برند.

به نوجوانتان فضا و اجازه ی منتظر ماندن دهید.

مواقعی در زندگی وجود دارد که همه ما نیاز به اندکی فضا داریم.نوسانات روحی و روانی نوجوانان نمونه ی خوبی برای این شرایط هستند.اگر نوجوان نیاز دارد که گریه کند یا فقط اطراف اتاق قدم بزند،فضای این کار را دراختیارش قرار دهید.

به نوجوانتان اجازه دهید که راحت باشد و به او یادآوری کنید که هر زمان که نیاز به صحبت کردن دارد شما در آن جا حضور خواهید داشت.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

گزارش

نظرات کاربران

نظر دهید