هیجان تعریف های مختلفی دارد و در یک نگاه ساده، به بخشی از شخصیت، فکر، احساس و رفتار فرد؛هیجان گفته می شود. این حس، ناگهانی بروز کرده و به راحتی نیز می تواند تغییر کند.

منشا هیجان

هیجان می تواند منشا بدنی یا غیر بدنی داشته باشد. منشا آن گاهی مشخص و گاهی نامعلوم است. می تواند محرک بیرونی یا درونی داشته باشد.

انواع هیجان

هیجان را می توان به دو نوع مثبت یا منفی تقسیم کرد:هیجان مثبت :هیجان هایی مانند عشق،شادی،خنده و گریه ی از سر شوق.

هیجان منفی:هیجان هایی مانند اضطراب،افسردگی، خشم، حسادت و ترس.

هر هیجان منفی، الزاما و کاملا منفی نیست و بستگی به میزان "تاثیرگذاری" آن حس روی فرد دارد.

تخلیه هیجان

دو مسئله در بحث هیجان وجود دارد :1.ابراز هیجان 2.تخلیه ی هیجان

ابراز هیجان :به طور مثال گریه کردن راهی برای ابراز هیجان است. گریه می تواند به طور مقطعی هیجان فرد را کم کند اما تخلیه ی هیجان نیست. گریه کردن، رفتاری است که نشانگر وجود یک احساس یا هیجان در فرد است.

تخلیه هیجان :در این شرایط، فرد با روشی سودمند؛ احساس های منفی و آزاردهنده را از بدن خارج می کند. نکته ی مهم در تخلیه هیجان این است که فرد باید با هیجان هایش آشنا باشد و به شناخت درباره ی آن ها برسد. سپس با آگاهی آن ها را تخلیه بکند. هم چنین یک راه تخلیه برای همه مناسب نیست. هرکس باید با توجه به ویژگی هایش، هیجانش را تخلیه بکند.

اثر هیجان بر سلامت جسمانی

هیجان‌ها به خصوص هیجان های منفی بر سلامت جسمانی ما تاثیر می‌گذارند. آن ها می توانند باعث فشارخون بالا، تنگی نفس، درد قفسه سینه، ناراحتی معده، خشکی دهان، تعرق و کاهش یا افزایش وزن بشوند.

کنترل و مدیریت هیجان

1.سعی کنید هیجان تان را بشناسید    

2.به هیجانات خود اجازه ی بروز بدهید ؛ساده ترین راه برای بروز هیجان خوشحالی، خندیدن است.

3.گاهی احساسات خود را بنویسید.

4.سعی کنید سبک زندگی متعادلی داشته باشید.

5.افکار شما تاثیر زیادی بر هیجانتان دارد. اگر همیشه افکار منفی دارید ،درواقع در حال ایجاد هیجان منفی برای خودتان هستید.

6.مراقب سلامت جسمانی تان باشید. گاهی مشکلات جسمانی باعث به وجود آمدن هیجانات منفی می شوند.

8.انجام کارهای هنری نیز می تواند به تخلیه ی هیجان و آرامش یافتن کمک بکند.

مدیتیشن و یوگا

مدیتیشن و یوگا از جمله راه های بسیار مفید برای تخلیه ی هیجان و کنترل آن است. در این روش به شما کمک می شود تا در وضعیت روانی و جسمانی آرامی قرار بگیرید و بتوانید هیجانتان را تخلیه بکنید.

اگر مدیریت نکنیم، چه می شود؟

هیجانات منفی مانند خشم یا افسردگی می توانند مشکلاتی برای فرد یا اطرافیانش ایجاد بکنند. به طور مثال فردی که بسیار خشمگین شده ،کاری می کند که بعد پشیمان می شودیا فرد افسرده خودکشی می کند. برخی احساسات مثل خوشحالی هم می توانند فرد را به سمت تفریحات ناسالم مانند مصرف قلیان ،سیگار و یا رفتاری های ضد اجتماعی بکشاند. مدیریت هیجان، صرفا تخلیه ی هیجان نیست بلکه راهی برای کمتر آسیب زدن به خود و دیگران و هم چنين رشد فردی است.

 

 

منابع:

1.familydoctor.com

2.verywellmind.com

3.psychologytoday.com

 

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

گزارش

نظرات کاربران

نظر دهید