اختلال وحشت خواب در کودکان از علائم تا درمان

وحشت خواب در کودکان حالتی است که اغلب بین خواب و بیداری اتفاق می‌افتد. نوعی از اختلالات خواب که parasomnias نامیده می‌شود بیشتر در ساعات اولیه خواب اتفاق می‌افتد.اگر کودک شما دچار وحشت خواب (وحشت زدگی شبانه) شده است، تلاش برای آرام کردن کودک اغلب بی‌فایده خواهد بود، چراکه ترس کودک، تسلی‌ناپذیر خواهد بود. این اختلال اغلب در بین کودکان ۳ تا ۱۳ ساله اتفاق می‌­افتد و بیشترین شیوع آن در بین کودکان سنین ۳ تا ۵ سال است.
وحشت خواب در کودکان نوعی اختلال خواب در کودکان است و از مواردی است که باید بسیار جدی گرفته شود،چون اگر این مورد حل نشود ممکن است باعث اختلالات دیگری در آینده کودک شود و مشکلاتی را برای کودک شما به وجود بیاورد.کابوس های شبانه در کودکان 3 ساله بسیار رایج است و می تواند به طور متناوب بین سنین 6 تا 10 سال رخ دهد. معمولا کابوس ها بعد از سن 10 سالگی کمتر می شود. کابوس ها اگر زیاد اتفاق بیفتند و در طول شب کودک را از خواب بیدار کند می تواند منجر به اختلال خواب شوند.وحشت خواب می تواند موجب اختلال خواب شود و منجر به مشکلات EDS ،PTSD اضطراب و مشکلات رفتاری شوند. 

 

علل وحشت خواب در کودکان

به نظر می‌رسد وحشت خواب در خانواده ‌ها به صورت ارثی وجود داشته باشد و این در صورتی است که اغلب حمله ‌های خواب دارای علت مشخصی نیستند.در مورد وحشت خواب در کودکان مسائل خانوادگی و والدین در این زمینه بسیار حائز اهمیت است اما علاوه بر آن، خستگی و مسافرت های طولانی که ریتم خواب کودک را به هم می زند، افسردگی و مصرف برخی داروها می تواند وحشت خواب را در کودکان در پی داشته باشد. اگر همه شرایط روحی کودک مساعد باشد، شرایط جسمانی مثل پایین آمدن قند خون، تب، اختلالات گوارشی و…. می توانند علل زمینه ساز باشند.وحشت خواب می تواند به دلایل مختلف دیگر نیز ایجاد شود که از میان آن ها می توان به حوادث استرس زا در زندگی، تب و داروهایی که بر سیستم عصبی مرکزی (مغز) اثر می گذارند، اشاره کرد.
اما در بعضی مواقع وحشت خواب در کودکان می ‌توانند به وسیله بعضی عوامل مانند حوادث تنش‌ زای زندگی، تب، محرومیت از خواب، مصرف داروهایی که بر سیستم اعصاب تأثیرگذارند، خوابیدن کودک در مکانی جدید، خستگی در طول روز،وحشت داشتن از چیزی تشدید شود.

وحشت خواب در کودکان

علائم اختلال وحشت خواب در کودکان

  • گریه‌های شدید و مکرر و ترس شدید در خواب
  • دشواری در بیدار کردن کودک
  • تپش قلب
  • نفس نفس زدن سریع
  • عرق کردن در خواب
  • انقباض ماهیچه ها

 

چگونگی وحشت خواب در کودکان 

وحشت خواب در کودکان  اغلب ۲ ساعت بعد از خوابیدن ایجاد می شود. پیش از ایجاد این حالت کودک به تدریج و به صورت پیشرونده دچار بی قراری می شود. در خلال وحشت خواب بیدار و وحشت زده به نظر می رسد و ممکن است فریاد بزند یا ناله کند. لازم به ذکر است که کودک در این حالت بیدار نیست و به راحتی نیز بیدار نمی شود و به محرک ها هم پاسخی نمی دهد. کودک به هیچ عنوان نسبت به حضور پدر و مادر آگاه نیست و معمولا صحبت نمی کند. در اغلب موارد این حالت یکی، ۲ دقیقه طول می کشد اما حتی امکان دارد تا۳۰ دقیقه هم ادامه داشته باشد تا کودک آرامش خود را بازیابد و بتواند دوباره بخوابد.

 

درمان اختلال وحشت خواب در کودکان

اختلال وحشت خواب یکی از نگرانی های مکرر پدر و مادر در طول سال اول زندگی کودک است. نیمی از کودکان دچار اختلال وحشت خواب نیاز به کمک پزشک دارند. کودکان کمتر از ۵/۳ سال دست کم یک شب در هفته با این مشکل مواجه هستند. اگر به نظر می رسد فرزند شما وحشت خواب دارد باید توسط متخصص اطفال ارزیابی شود.
در طول این ارزیابی متخصص اطفال ممکن است قادر به تشخیص موارد دیگری از اختلال باشد که احتمال دارد وحشت خواب را ایجاد کند. پزشک ممکن است برای مدتی کوتاه داروهای خواب آور برای کودک تجویز کند تا عمق خواب کودک تغییر کند. متاسفانه هیچ درمان قطعی برای وحشت خواب وجود ندارد اما در درجه اول باید خانواده در مورد این نوع اختلال آموزش ببیند. در موارد شدید بیماری می توان برای کودک داروهای ضدافسردگی به عنوان درمان موقت از قبیل ایمی پرامین تجویز کرد.


پیشگیری از اختلال وحشت خواب در کودکان

  • اگر کودک شما دچار حملات وحشت خواب می شود، می‌توانید با بیدار کردن کودک در فواصل زمانی معین از بروز چنین حملاتی جلوگیری کنید، 
  • در ابتدا توجه کنید که معمولاً وحشت خواب در چه زمان هایی طی خواب کودک اتفاق می افتد؟ (برای مثال دو ساعت بعد از به خواب رفتن).
  • سپس ۱۵ دقیقه قبل از زمان مورد انتظار، کودک را بیدار کرده و او را از تخت بیرون بیاورید و برای ۵ دقیقه او را بیدار نگه دارید. برای این کار می توانید کودک را به دستشویی ببرید.
  • این الگو را برای یک هفته ادامه دهید.


راهکارهایی برای والدین در بهبود وحشت خواب در کودکان

اختلال وحشت خواب در اغلب موارد به صورت خود به خود برطرف شده و عمر کوتاهی دارد، برای کوتاه تر کردن دوره این اختلال، می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید

  • اتاق خواب کودک را امن کنید تا طی حملات کودک آسیب نبیند.
  • از هر گونه عاملی که خواب کودک را پریشان کند، پرهیز کنید.
  • برای خواب و بیداری کودک یک برنامه منظم تنظیم کنید.
  • تلاش کنید تا کودک در طول روز با تنش کمتری روبرو شود.
  • مطمئن شوید که کودک شما در طول روز به اندازه کافی استراحت می‌کند.
  • اجازه ندهید که کودک تا دیروقت بیدار بماند.
  • الگوهای خواب فرزندتان توجه کنید و روالی برای برنامه خواب او در نظر بگیرید. اگر کودک یک روز پرمشغله داشته باشد، والدین باید یک چرت یا خواب نیمروزی در طول روز برای او در نظر بگیرند یا کودک را کمی زودتر از شب های قبل به تختخوابش بفرستند. 
  • چنانچه کودک تان وحشت شبانه را روز بعد به یاد نیاورد، در مورد آن با او بحث نکنید. 
  • پخش موزیک ملایم، آوردن یک عروسک دلخواه یا انجام تفریح مورد علاقه او می تواند به خواب آرام او کمک کند.
  • کودکی که مشکل وحشت شبانه دارد را به هیچ عنوان نمی توان بیدار کرد.در حقیقت بهتر است برای بیدار کردن کودکتان تلاش نکنید چون ممکن است باعث پریشانی و آشفتگی بیشتر وی شود.
     
امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

گزارش

نظرات کاربران

نظر دهید