آگاهی والدین ازنشانه های استرس در نوجوانان

استرس در نوجوانان مقوله‌ای به شدت حساس و مهم است و استرس در نوجوانان بیش از بزرگسالان رواج دارد. استرس در تمام رده‌های سنی از جمله نوجوانی عجیب و دور از ذهن نیست اما به شدت نیاز به بررسی و رسیدگی دارد. در واقع زمانی که اوضاع هنوز چندان وخیم نشده باید آن را جدی گرفت و درمان کرد. استرس بیش از حد می تواند اثرات منفی بر سلامت جسمی، روانی ، عاطفی و اجتماعی نیز داشته باشد.دلایل استرس در نوجوانان متنوع و گوناگون است و اگر والدین برای رفع آن کمی صبر و حوصله به خرج بدهند، مشکل به سادگی از بین خواهد رفت.

 

علت استرس در نوجوانان

معضل استرس در نوجوانان میتواند علتهای زیادی داشته باشد. بعضی از مواردی که سبب ایجاد استرس در نوجوانان می شوند عبارتند از نگرانی های مطالعه، رسانه های اجتماعی، مراقبت از دیگر اعضای خانواده، دوستی، تعارض خانواده، کار، قلدری، تبعیض، الکل و سایر مواد مخدر، تنش های فرهنگی، انتظارات شخصی یا انتظارات بالا از والدین، معلمان و دوستان.
دوران بلوغ که روانشناسان از آن به‌عنوان دوران بحران یاد می‌کنند چه از  نظر جسمی و چه از نظر روانی می‌تواند برای نوجوان استرس‌ زا باشد. در دوران بلوغ، فرد بسیار کنجکاو شده و می‌خواهد همه چیز را بداند، احساس آگاهی نسبت به وضعیت جسمانی، جنسیت، هویت و سایر خصوصیات نیز در نوجوان شکل می‌گیرد.
 ارتباط با جنس مخالف، یافتن هویت و استقلال‌طلبی از جمله عوامل ایجاد استرس در نوجوانان است. نوجوان به اقتضای تغییرات فیزیکی و روانی جدیدش، بشدت به رابطه با جنس مخالف را در خود احساس نیاز می‌کند اما از طرفی ترس از مطلع شدن خانواده از این امر، استرس را در فرد ایجاد می‌کند. هم‌چنین نوجوان در این دوران تمایل شدید به استقلال‌طلبی دارد و از امر و نهی‌های والدین و دیگران بیزار است بنابراین سعی در اثبات خود دارد که به نوعی استرس‌زاست.
با این که نوجوانان به طور طبیعی مقداری تند خو هستند، فردی که از استرس رنج میبرد اغلب دارای عصبانیت های بیشتر خواهد بود و ممکن است با مواجه با کوچک ترین موارد چالش برانگیز نیز عصبانی و ناراحت شود.
علاوه بر این، مشکلات با دوستان، تحت زورگویی و قلدری دوستان و دیگران قرار گرفتن و روابط احساسی و عاشقانه نیز از دلایل عمده‌ی ایجاد استرس در نوجوانان هستند.

 

علائم استرس در نوجوانان

علائم جسمانی استرس در نوجوانان به شکل خستگی، سردرد، یبوست، تهوع و سرگیجه، تپش قلب و کم‌اشتهایی ،بی خوابی بروز می‌کند. یا ممکن است نوجوان تمایلی به فعالیت‌های جسمانی و ورزش نشان ندهد. 

علائم رایج استرس در نوجوانان به شکل تغییر در عادات خواب و خوراک نمود پیدا می‌کند. مثلا میزان خواب و خوراک نوجوان به شدت زیاد یا به شدت کم می‌شود. احتمال اینکه استرس باعث شکل‌گیری عادات عصبی بشود نیز وجود دارد. عاداتی که بی‌قراری نوجوان را در قالب جویدن ناخن‌ها، پرسه زدن و راه رفتن با بی‌قراری و موارد دیگر نشان می‌دهد. 

غیرمنطقی شدن؛تغییرات چشم‌گیر در وزن؛احساس ناامیدی و بی‌پناهی؛تغییر در زمان عادت‌ماهیانه‌ی دخترها؛بی‌توجهی به ظاهر از دیگر علائم استرس در نوجوانان است. 

با این که نوجوانان به طور طبیعی مقداری تند خو هستند، فردی که از استرس رنج میبرد اغلب دارای عصبانیت های بیشتر خواهد بود و ممکن است با مواجه با کوچک ترین موارد چالش برانگیز نیز عصبانی و ناراحت شود.

هر آنچه بر خانواده تأثیر بگذارید، مستقیما بر نوجوانان نیز اثر می‌گذارد. انتظارات غیرمنطقی والدین، اختلافات زناشویی میان پدر و مادر، مریضی و بیماری یکی از اعضای خانه یا اختلاف و روابط سست میان خواهر و برادرها از عوامل خانوادگی ایجاد استرس در نوجوانان هستند. مشکلات مالی نیز نقش مهمی در استرس نوجوانان دارد. 

گاهی اوقات استرس در نوجوانان به نوعی به تحصیل و مدرسه او مربوط میشود. در صورتی که نمرات فرزندتان اخیرا افت داشته و یا حضور او در مدرسه کم بوده است، بهتر است به دنبال عامل این مشکل باشید.

نوجوانان از فعالیت های های خانوادگی جدا می شوند.

در شرایط استرس در نوجوان ،ممکن است به سوء مصرف مواد مخدر و الکل روی بیاورند.

استرس در نوجوانان

 

توصیه هایی به والدین در مورد استرس در نوجوانان

  • هرگز در هنگام این‌که نوجوان از عوامل اضطراب خود سخن می‌گوید شروع به نصیحت کردن و پند و اندرز نکنید.
  • به حرف‌های او با اشتیاق گوش دهید و اجازه دهید مشکلات خود را بیان کند، تجربه‌های پرخطر خود را که قبلاً داشته‌اید به او انتقال دهید، ورزش، موسیقی و دیگر فعالیت‌های گروهی راهنمایی برای تسکین اضطراب هستند، عکس‌العمل‌های سالم و متناسب را شناسایی کرده و به او کمک کنید آن‌ها را جایگزین کارهای ناسالم کند و هرگز نوجوانان را به خاطر اضطرابش تحقیر نکنید. 
  • بسیاری از نوجوانان قادر نخواهند بود استرس خود و دلیل آن را بازگو کنند. اما وجود این استرس با مشاهده نشانه های آن در رفتار فرد قابل تشخیص می باشد.در صورتی که احساس میکنید نوجوان شما نیز دچار استرس شده است، بهتر است با او در این باره گفت و گو کنید.
  •  صحبت کردن با والدین،یک دوست قابل اعتماد ،معلم یا مشاوردر مورد استرس  می تواند به نوجوان کمک کند تا آن را مدیریت کنید و یا حتی آن را از بین ببرد .
  • تغذیه‌ی سالم برای از بین بردن استرس‌ در بدن لازم و ضروری است. رژیم غذایی متعادل شامل میوه، سبزی، لبنیات و پروتئین است. وقتی نوجوانان دچار استرس می‌شوند به خوردن هله‌هوله و غذاهایی مانند پیتزا و برگرها، هات‌داگ و تنقلاتی چون بستنی روی می‌آورند. سعی کنید نوجوانان به جای این مواد غذایی، خوراکی‌های سالمی مثل توت، شکلات تلخ، شیر و گوشت بوقلمون میل کنند. 
  • والدین باید هوای نوجوانان را داشته باشند. نباید با تنبیه و سرزنش وضعیت را آشفته‌تر کنند. اگر قصد دارید استرس فرزند خود را کم کنید، باید همواره پشتیان آنان و در کنارشان باشید.
  • استرس نتیجه‌ی افکار منفی و تمرکز بر اشتباهات و مشکلات است، و شرایط را بدتر می‌کند. البته مثبت‌ اندیشی در اوج بحران‌ها و مشکلات کمی دشوار است ولی باید به فرزند خود بیاموزید در بحران‌ها بر توانایی‌های خود تمرکز کند و با تکیه بر همین نقاط قوت، شرایط را بهبود بخشد. 
  • اجازه بدهید نوجوان‌ به کارهای مورد علاقه‌اش بپردازد تا از استرس‌هایش کم شود. دلخوشی‌های کوچک و شادی‌آور به سادگی گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، بازی یا تماشای فیلم بسیار مفیدند. 
  • اگر علائم استرس نوجوانان باعث اختلال در تحصیل، روابط خانوادگی و دوستانه و مسئولیت های او شده است، بهتر است به همراه او، به متخصص مراجعه کنید.
  • یکی از بهترین راههای مقابله با استرس نوجوانان این است که آنها را تشویق کنید تا ورزشی را که دوست دارند و لذت میبرند رو انتخاب کنند و دنبال نمایند.
  • نوجوانان را تشویق کنید تا احساس غرور و عزت نفس داشته باشند.چرا که نوجوانان باید یاد بگیرند مشکلاتشان را خودشان حل کنند.


 

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

گزارش

نظرات کاربران

نظر دهید