فهرست مطالب
در مدارس ابتدایی برخی از دانش آموزان وجود دارند که با وجود داشتن بهره ی هوشی طبیعی و برخورداری از محیط آموزشی مناسب ،عملکرد ضعیفی دارند.هنگام بررسی و ارزیابی این دانش آموزان یکی از دلایلی که به عنوان علت عملکرد ضعیف در نظر گرفته می شود اختلال یادگیری می باشد.
اختلال یادگیری
یک اختلال یادگیری،اختلالی عصب زیستی شناختی است که از یک مشکل جدی در خواندن،حساب کردن و یا کلمه بندی نوشتن به وجود می آید.
مدت ها طولانی دانش آموزانی را که در یادگیری یک یا چند درس مشکلات جدی داشتند با اصطلاحات معلول ادراکی،آسیب دیده ی مغزی و آسیب دیده ی عصبی معرفی می کردند.با توجه به یافته های جدید در مورد یادگیری،در سال 1963 جمعی از متخصصین اصطلاح ناتوانی های یادگیری را جایگزین اصطلاحات قبلی کردند.در واقع به بسیاری از دانش آموزان با این ناتوانی ها برچسب کودن،کم ذهن،عقب مانده و امثال آن زده می شود که ناشی از عدم آگاهی نسبت به این اختلال ها می باشد.اگر این اختلال ها به موقع تشخیص داده شوند قابل درمان خواهند بود.
نشانه ها
از بهره ی هوشی نرمال برخوردار هستند.
ضعف جدی در یک یا چند حوزه ی یادگیری دارند.
انگیزه ی یادگیری دارند.
محیط آموزشی مناسب دارند.
در مهارت های تحولی پایه مثل توجه،حافظه،ادراکات و کارکردهای اجرایی ضعف دارند.
نقص حسی یا بیماری جسمانی ندارند.
عملکرد تحصیلی پایینی دارند.
ضعف در نوشتن،خواندن و یا ریاضی
حافظه ی ضعیف دارد و مطالب را زود فراموش می کند.
علل و تاثیرات اختلال یادگیری
اختلال یادگیری یک اختلال عصبی زیستی است که مهم تر از خود اختلال و علت آن،تاثیر آن مهم است.این اختلال باعث ضعیف شدن عملکرد کودک می شود و در نتیجه این ضعف می تواند منجر به پایین آمدن اعتماد به نفس کودک گردد.نحوه ی برخورد والدین و مدرسه نیز با این اختلال بسیار مهم است.مدرسه و والدینی که عملکرد پایین در کودکان مشاهده می کنند باید از یک روانشناس کمک گرفته و کودکان را مورد ارزیابی قرار داده که معلوم شود آیا آن ها اختلال یادگیری دارند یا خیر.
انواع اختلالات یادگیری
ناتوانی یادگیری ریاضیات
ناتوانی یادگیری خواندن
ناتوانی بیان کتبی و نوشتن
ناتوانی یادگیری ریاضیات
این اختلال در توانایی فرد در رابطه با محاسبات ریاضی تاثیر می گذارد.اختلالات یادگیری در ریاضی می تواند نشانه های مختلف داشته و از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.در کودکان و خردسالان اختلال ریاضی می تواند در شمارش و تشخیص اعداد تاثیر بگذارد.همان طور که کودک بزرگ می شود ممکن است در حل مسائل ریاضی یا به خاطر سپاری جدول ضرب دچار مشکل شود.
ناتوانی یادگیری خواندن
مشکلات خواندن از اساسی ترین مشکلاتی است که کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری با آن مواجه هستند،زیرا کودکی که نمی تواند بخواند شانس بسیار کمی برای موفقیت در مدرسه دارد.
ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن
مشکلات افراد مبتلا به این نوع اختلال یادگیری عبارت است از:مشکل در املا نویسی،دست خط بد،مشکل در انتقال افکار به روی کاغذ.فرایند نوشتن با مهارت های مختلفی در ارتباط است.مهارت نوشتن با کارکرد حرکتی چش و هماهنگی حرکات ارتباط دارد،هم چنین مستلزم هماهنگی حرکت چشم و دست،کنترل بازو،دست و عضلات انگشت است.
اختلال یادگیری در بزرگسالان
اختلال یادگیری مشکلی پایدار است و در دوره های مختلف زندگی وجود دارد و تنها شکل آن تغییر می کند.مثلا چیزی که برای یک دانش آموز ابتدایی دردسرساز است،ممکن است در دوران نوجوانی به نوع دیگری خود را بروز دهد.ویژگی های مهم بزرگسالانی که به این اختلال مبتلا هستند این است که گرفتاری های خاصی دارند و به موجب این گرفتاری ها، زندگی روزمره شان دچار مشکل شده است.آن ها بر مهارت هایی که در مدرسه باید می آموختند تسلط ندارند و این افراد مکن است به دلایل گوناگون نتوانند یادگیری خوبی داشته باشند.لایه ی بعدی مشکلات،بروز مشکلات رفتاری و عاطفی است.آن ها به طور کلی احساس بی ارزشی می کنند و اعتماد به نفس ندارند.بیشتر اوقات احساس احق و ناشایست بودن می کنند و برخی از آن ها در این میان احساس درماندگی را نیز همیشه با خود دارند.این مسائل می تواند کمکی برای بروز افسردگی در آن ها نیز باشد.
درمان ناتوانی یادگیری
روش ادراکی حرکتی
در این روش تلاش بر این است که موقعیت هایی برای شخص فراهم کنیم تا بتواند اطلاعات را از محیط دریافت کند،به همه دیگر ربط دهد و آن ها را کشف کند.
دارودرمانی
تاثیر نوروفیدبک
بررسی ها نشان داده است که اثربخشی درمان با نوروفیدبک براختلالات یادگیری باعث بهبود عملکرد یادگیری در افراد می شود و اثربخشی آن تا یک سال بعد از درمان هم چنان پابرجا خواهد بود.
بازی های آموزشی
بازی درمانی نیز یکی از روش های مفید برای کار با کودکان است،ترکیب بازی به همراه آموش می تواند اثربخشی درمان را بالاببرد.
درمان شناختی رفتاری
.