در بحران هایی که در هر نقطه ی دنیا به وجود می آید،معمولا فکر همه به سمت سلامت مردم و افراد آسیب دیده می شود.یک دسته از افرادی که با این بحران ها بسیار درگیر می باشند و معمولا کمتر دیده می شود،ارائه دهندگان خدمات درمانی می باشند.در این مطلب به صورت خیلی کوتاه به سلامت روان این دسته افراد در بحران می پردازیم.
کارکردن در شرایط بحران می تواند همزمان چالش برانگیز و رضایت بخش باشد.مسائل زیادی می تواند در زمان بحران برای ارائه دهندگان خدمت تنش زا باشد از جمله: خطر ابتلا به بیماری و نگرانی از آسیب اطرافیان، بار کاری سنگین، مشاهده ی رنج ودرد بیماران و خانواده هایشان،جدایی از خانواده، تصمیم گیری های دشوار در شرایط مرگ و زندگی و در دسترس نبودن منابع.بنابراین توجه به پیشگیری و مدیریت استرس برای ارائه دهندگان خدمات درمانی ضروری است.
برای سلامت روان و سازگاری بهتر در بحران به این موارد دقت کنید:
. نشانه های استرس خود را بشناسید.هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می دهیم.آگاهی به نشانه های جسمی و ذهنی اضطراب اولین قدم در مدیریت آن است.برای مثال تحریک پذیری،عصبانیت و از کوره دررفتن،بی خوابی و کابوس،ترس،خستگی،سردرد،عدم تمرکز،اسپاسم عضلانی ،تپش قلب و مشکلات گوارشی از علائم اضطراب است.
. در شرایط بحرانی افراد واکنش های متفاوتی دارند،مانند اضطراب،اشتغال ذهنی مکرر با مسئله،سردرگمی و دوگانگی،یا احساس کرختی.به خاطر داشته باشید در بحران ها معمولا اتفاق ها غیرطبیعی هستند و اکثرا واکنش های افراد طبیعی است.به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف بودن یا غیرطبیعی بودن نزنید.کاری که شما انجام می دهید شجاعانه،ایثارگرانه و بسیار ارزشمند است.
. در محل کار از روش های ساده و قابل اجرا برای کاهش تنش و استرس استفاده کنید.حرکات کششی و نرمش،چند دقیقه قدم زدن در فضای باز،دوش گرفتن،تمرین تنفس عمیق،چند دقیقه گوش کردن به موسیقی آرام بخش یا نیایش کردن می تواند به کاهش تنش شما کمک کند.سعی کنید لحظاتی هرچند کوتاه ذهن تان را ازکار دور کنید.
. وقتی کار نمی کنید و در خانه هستید تا حد امکان برنامه ی معمول و روزمره ی خودرا حفظ کنید.نقش خود را به عنوان عضوی از خانواده ایفا کنید،به سرگرمی هاو علائق خود بپردازید،ورزش کنید و کارهایی را که برای شما آرامش بخش است در برنامه بگذارید.
. فرهنگ حمایت و کار تیمی را در محل کار تقویت کنید:افرادی که با آن ها کار می کنید را بشناسید.از آن ها در مورد نگرانی هایشان سوال کنید و اگر راحت بودید در مورد نگرانی های خود نیز به آن ها بگویید.صحبت های خود را به موضوع بحران و کار محدود نکنید و در مورد موضوعات دیگری نیز صحبت کنید.از یکدیگر حمایت کنید و حال هم را بپرسید.افراد معمولا هنگام استرس یاد با خطاهای کوچک دیگران برخوردهای بیش از اندازه می کنند،به یکدیگر بازخورد مثبت بدهید و تلاش جدیت افراد را تشویق کنید.
. ضمن این که لازم است در جریان اطلاعات واخبار به روزباشید،مواجهه با اخبار به ویژه از منابع غیر موثق و در فضای مجازی را محدود کنید.چک کردن مکرر شبکه های مجازی می تواند استرس شما را بیشترکرده و زمان استراحت شما را که برای بازیابی توان و انرژی نیاز دارید محدود کند.
. مراقب باشید که علیرغم شرایط بحرانی سبک و روش حرفه ای خود را در برخورد با بیماران و مسائل آن ها حفظ کنید.بخشی از فرایند بهبود بیماران مربوط به مشاهده ما در حالت کاملا حرفه ای مان است .
. در بحران ها موارد زیادی پیش می آید که خارج از کنترل ماست.سعی کنید فقط برمواردی که در کنترل شماست تمرکز کنید و بیش از حد به بخش هایی از بحران که کنترلی برآن ندارید فکر نکنید.
. دغدغه ها و نگرانی های خانوادگی را مدیریت کنید.با نزدیکان خود در مورد برنامه کاری خود،زمان و روشی که می توانند با شما در تماس باشند و نگرانی هایشان، صحبت کنید.سعی کنید برنامه ی منظمی برای تماس و صحبت با خانواده و دوستان داشته باشید.
. از خودتان مراقبت کنید.تا جایی که امکان دارد خواب و استراحت کافی داشته باشید.تغذیه سالم داشته باشید.مصرف کافئین را محدود کنید و مایعات کافی بنوشید.
در صورتی که احساس کردید به دلیل استرس یا افسردگی برای چند روز متوالی نمی توانید کارهای روزمره انجام دهید یا تحت فشار زیادی هستید از یک مشاور کمک بگیرید.
منبع:گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران